قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

مقدمه

در این مقاله قصد داریم به طور اجمالی شما را با قارچ گانودرما و خواص آن آشنا کنیم. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع دقیق از نحوه مصرف، مشاهده قیمت و سفارش و یا خواص قارچ گانودرما به صفحات زیر مراجعه نمایید.

آشنایی بیشتر با قارچ گانودرما

قارچ گانودرما لوسیدوم که به عنوان قارچ ریشی هم شناخته می شود یک قارچ با طعم تلخ است که برای هزاران سال در طب سنتی چینی ها در درمان شرایط مختلف به کار رفته است.  این قارچ که جزو قلیایی ترین مواد غذایی در جهان است، ارزش تغذیه‌ای بسیار زیادی دارد و پیشینه استفاده از این قارچ در طب سنتی به بیش از ۲۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد.  نام علمی آن گانودرما لوسیدوم است و گونه ای از قارچ های قرمز محسوب می شود. هم ساقه و هم کلاهک این قارچ در برگیرنده موادی به نام بتاگلوکان هاست که می تواند قدرت سیستم ایمنی را بهبود ببخشد. 

افراد ثروتمند در دوران باستان از این قارچ شگفت انگیز به امید آرامش استفاده می کردند. در حال حاضر به این قارچ پادشاه گیاهان گفته می شود. گانودرما می تواند سلامت و طول عمر افراد را بیشتر کند. این قارچ سال هاست که در طب چینی برای درمان بیماری های مختلفی همچون درد بدن، سرطان و بیماری کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.

گانودرما لوسیدوم یک قارچ بزرگ و سفت است که برای درمان شرایط مختلفی از آن استفاده می شود. این قارچ که با نام لینگژی هم شناخته می شود می تواند مزایای مختلفی بر روی سیستم ایمنی، سیستم قلبی عروقی و غدد مختلف مانند پروستات داشته باشد. اگرچه برای این قارچ عوارض خاصی گزارش نشده است اما باید بدانید برای چه بیماری هایی از این قارچ استفاده می کنید و قبل از مصرف قارچ گانودرما با پزشک خود مشورت نمایید. این قارچ می تواند با برخی داروها تداخل ایجاد کند.

این قارچ برای مشکلات روحی و نورولوژیکی متعددی هم تجویز می شود. قارچ گانودرما در رنگ های مختلف وجود دارد اما گونه قرمز رنگ آن بیشتر از سایر گونه ها کشت و مورد استفاده قرار می گیرد. قارچ ریشی برای پخت و پز استفاده نمی شود زیرا طعم تلخ بسیار تندی دارد. شما نمی توانید این قارچ را در سوپرمارکت ها یا فروشگاه ها بیابید. این نوع قارچ تنها برای مقاصد پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. قارچ گانودرما در ابتدا در حیات وحش رشد پیدا می کرد اما در حال حاضر در مزارع  و زمین های خاصی کشت می شود. این قارچ به کمک روش کشت بافت رشد داده می شود. این فرآیند از تکنیک جداسازی سانتریفوژی برای حفظ مواد مغذی موجود در قارچ استفاده می کند.

مهم ترین خواص قارچ گانودرما چیست؟

اما یکی از مهم ترین خواص قارچ گانودرما که استفاده از آن را به شدت برای افراد مهم کرده، تقویت دستگاه ایمنی بدن است. همان طور که اطلاع دارید دستگاه ایمنی بدن با استفاده از گلبول های سفید شکل می گیرد و این مساله نشان می دهد که مصرف قارچ گانودرما تا حد بسیار زیادی می تواند عملکرد گلبول های سفید را تقویت کند.

قارچ گانودرما مسیر التهاب در گلبول های سفید را تشخیص می دهد و سعی در تغییر این مسیر التهاب دارد به همین دلیل این اقدام باعث می شود که عملکرد و نقش گلبول های سفید در رابطه با تقویت دستگاه ایمنی بدن بسیار بهتر شود .

هم چنین یکی دیگر از اثرات مثبت مربوط به استفاده از گانودرما افزایش فعالیت یکی از انواع سلول های ایمنی است که نقش بسیار مهمی در بدن دارد. این نوع گلبول سفید با سلول های کشنده در بدن دائما در حال مبارزه است و زمانی که نقش و فعالیت این گلبول سفید کاهش پیدا کند بدون شک خطر ابتلا به عفونت و بیماری ها در بدن افزایش پیدا می کند.

 این روزها خیلی از افراد به دنبال کاهش مصرف داروهای شیمیایی و استفاده از روش های تکمیلی و سنتی هستند. اگرچه این قارچ ممکن است برای هر فرد و هر شرایطی مفید نباشد اما برخی از مزایای آن قابل توجه هستند.

قارچ گانودرما به علت ارزش تغذیه‌ای بسیار بالایی که دارد برای بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما در این قسمت در مورد خواص و تاثیر قارچ گانودرما بر روی بیماری های مختلف به صورت خیلی خلاصه و چکیده توضیح داده‌ایم. شما برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر بیماری کافیست بر روی عکس کنار آن کلیک نمایید تا مقاله تخصصی در مورد ارتباط قارچ گانودرما و آن بیماری را مطالعه نمایید.

قبل توجه دوستان گرامی

به زودی مقاله های تخصصی و کامل در مورد موارد زیر ارائه میگردد

گانودرما و تنظیم سطح قند خون

قارچ گانودرما می تواند اثر کاهش دهندگی بر روی سطح قند خون را داشته باشد. پلی ساکاریدهای موجود در این قارچ اثر کاهش دهندگی بر روی سطح قند را دارند. قارچ گانودرما می تواند سطح انسولین پلاسما را بهبود ببخشد و باعث بهتر شدن متابولیسم کبدی گلوکز گردد.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۴ نشان داد استفاده از عصاره حاوی پلی ساکاریدها بر روی  نمونه های انسانی مبتلا به دیابت نوع ۲ در بیش از ۱۲ هفته می تواند به کاهش سطح گلوکز خون کمک کند.

یکی از مطالعات مروری انجام شده در سال ۲۰۱۶ که نتایج آن در مجله South African Pharmaceutical Journal منتشر شد نشان می دهد قارچ گانودرما می تواند در کاهش سطح قند خون موثر باشد. این قارچ می تواند به درمان دیابت نوع ۲ یا پیشگیری از آن کمک کند.

گانودرما و زگیل تناسلی یا HPV

با اینکه این بیماری هیچ درمان قطعی ندارد اما می توان با داروهای طبیعی به کنترل و بهبود عوارض آن کمک کرد و همچنین از انتقال آن تا حدودی جلوگیری کرد. قارچ گانودرما به دلیل داشتن خواص ضد ویروسی بالا می تواند تا حدودی این عملکرد این ویروس را در بدن کنترل کند. از طرفی مصرف روزانه و منظم گانودرما به دلیل داشتن مقادیر بالای پلی ساکارید به تقویت سیستم ایمنی بدن منجر می شود که در نهایت به بهبود زائده های ناشی از زگیل تناسلی می انجامد.

گانودرما و ویتیلیگو یا پیسی

از آنجایی که علت این بیماری ناشناخته است هیچ درمان قطعی شیمیایی برای آن وجود ندارد. برخی نقص سیستم ایمنی را علت پیدایش این لکه های پوستی می دانند و برخی تخریب ملانوسیت ها در اثر آفتاب سوختگی و یا بیماری های مختلف. قارچ آداپتوژن ساز گانودرما با ایجاد تعادل در سیستم داخلی بدن به تدریج روند این بیماری را کنترل می کند. همچنین به دلیل داشتن خواص ضد التهابی به کنترل بهتر سیستم ایمنی کمک می کند. قارچ گانودرما از طرفی به دلیل داشتن اسید گانودریک با تقویت سیستم ایمنی بدن به بهبود این بیماری کمک می کند و از طرفی با گردش بهتر سلول های ملانوما در بدن و کاهش تریزون با ترمیم رنگدانه های پوستی موجب از بین رفتن لکه ها می شود.

دو مقاله در این مورد داریم که خواندن آنها به شما اطلاعات بیشتری میدهد

کاهش وزن و لاغری

وجود اکسیژن برای سوزاندن چربی به عنوان سوخت ضروری است. سطح بالای اکسیژن می تواند متابولیسم بدن را افزایش دهد و به کاهش وزن منجر شود. این موضوع نرخ فراهم آوردن خون را برای بدن بیشتر می کند و انرژی بیشتری برای آن فراهم می اورد. افزایش سطح انرژی هم به کارکرد بهتر در تمرینات ورزشی منجر می شود و باعث کاهش وزن می گردد.

خواص قارچ گانودرما بر  روی پسوریازیس

گانودرما با پاکسازی بدن از آنتی بادی های مختل کننده سیستم ایمنی بدن به کنترل روند این بیماری کمک می کند. ازآنجایی که استرس یک عامل تولید کننده و تشدید کننده ی این بیماری است، خواص آرامش بخشی و ضد استرسی گانودرما می تواند موجب درمان این بیماری شود. گانودرما علاوه بر خواص دارویی و کنترلی، می توانند موجب ترمیم و جلوگیری از عفونت زخم ها و لکه های ناشی از این بیماری می شود.

خواص قارچ گانودرما برای سرطان:

قارچ گانودرما می تواند خاصیت ضد سرطانی هم داشته باشد. این قارچ سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از تکثیر سلول های سرطانی پیشگیری می نماید.

قارچ گانودرما می تواند تولید اینترلوکین -۲ را تحریک نماید که با انواع مختلفی از سرطان ها مبارزه می کند. گانودریک اسید موجود در این قارچ هم با سرطان کبد مبارزه می کند. این ماده با تحریک ایجاد پروتئین های موجود در مغز استخوان از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. در یک مطالعه ازمایشی ۳۴ نفر با سرطان پیشرفته تحت درمان با این قارچ قرار گرفتند.  سه بار در روز و برای ۱۲ هفته به این افراد قارچ گانودرما داده شد. نتایج موجود نشان دهنده افزایش قابل توجهی در سلول های تی بود.

کمبود اکسیژن یکی از علل اصلی بروز سرطان است. سلول های سرطان در محیطی که اکسیژن کمتری دارد بهتر رشد می کنند. سلول های سرطان در محیطی که غنی از اکسیژن باشد نمی توانند زنده بمانند. مطالعات بالینی متعدد نشان می دهد قارچ گانودرما می تواند از متاستاز سرطان پیشگیری کند. این قارچ از مهاجرت سلول های سرطانی و تکثیر آن ها جلوگیری می کند. عصاره قارچ گانودرما برای مقاصد دارویی  و پیشگیری از تکثیر سلول های سرطانی استفاده می شود. علاوه بر این، ترکیب قارچ گانودرما با چای سبز می تواند قدرت آن را برای مبارزه با سرطان بیشتر کند.

تاثیر قارچ گانودرما بر تیروئید

قارچ گانودرما به دلیل داشتن خواص متعادل کنندگی سیستم های حیاتی بدن، کمک شایانی به تنظیم عملکرد غدد مهم بدن از جمله غده تیروئید می شود. این قارچ نه تنها به بهبود کم کاری و پرکاری تیروئید کمک می کند بلکه اثرات و عوارض ناشی از این تو اختلال مانند کاهش وزن و یا اضافه وزن، خشکی و چربی پوست، اختلالات رشد و بی خوابی و پرخوابی را درمان می کند.

خاصیت گانودرما برای سلامت قلب:

محققان چینی و ژاپنی دریافته اند که اسید گانودریک موجود در قارچ گانودرما می تواند جریان خون را بهبود ببخشد و مصرف اکسیژن در عضلات قلب را کاهش دهد. این اسید همچنین می تواند سطح کلسترول را پایین بیاورد و مانع از تجمع پلاکت ها شود. همین امر از بروز حمله قلبی هم پیشگیری می کند. قارچ گانودرما از تجمع پلاک ها  در شریان ها هم پیشگیری می کند. پلاک ها با تنگ تر کردن مسیر داخل شریان ها جریان خون را محدود می کنند و به بیماری قلب منجر می شوند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف قارچ گانودرما برای دو هفته می تواند به مقدار قابل توجهی فشار خون را کاهش دهد.

گانودرما قارچی ضد آلرژی

قارچ گانودرما و عصاره آن می تواند از بروز انواع واکنش های آلرژیک همچون آسم و درماتیت پیشگیری کند.  ترکیبات یافت شده در این قارچ خاصیت ضد ویروسی و ضد آلرژی دارد. این موضوع از انتشار هیستامین  جلوگیری می کند و باعث می شود این گیاه برای بهبود آلرژی بسیار مفید باشد. پلی ساکاریدهای موجود در قارچ گانودرما  توانایی آنتی بادی ها برای مبارزه با باکتری ها و ویروس هایی که واکنش آلرژیک ایجاد کرده اند را بیشتر می کند. این قارچ برای درمان آلرژی ایجاد شده به خاطر درماتیت، تب، کهیر و آلرژی دارویی و غذایی بسیار مفید است.

خواص قارچ گانودرما بر درمان کبد

این گیاه قدرتمند می تواند از کبد در برابر اسیب ایجاد شده به خاطر فاکتورهای فیزیکی و بیولوژیکی محافظت نماید.  همچنین قارچ گانودرما می تواند کبد چرب و سیروز کبدی ایجاد شده به خاطر مصرف الکل را هم درمان نماید. این قارچ قادر است به افرادی که در مراحل اولیه  کبد الکلی هستند به خصوص آن هایی که هنوز عملکرد کبدشان زیاد از دست نرفته است کمک کند. قارچ گانودرما به بیمارانی که از هپاتیت B و افزایش سطح آنزیم های کبدی رنج می برند هم کمک می کند. هپاتیت B را معمولا به سختی می توان درمان کرد و امکان عود آن بعد از درمان بسیار بالاست.  ترکیبات قدرتمندی که در این قارچ وجود دارد می تواند پاکسازی داروها و مواد شیمیایی ذخیره شده در کبد را سریع تر نماید. آنتی اکسیدان های قارچ گانودرما هم با رادیکال های ازاد مبارزه می کنند و به سلامت کبد کمک می نمایند.

عفونت مجاری ادراری

قارچ گانودرما می تواند در درمان عفونت مجاری ادرار هم مفید باشد. در یکی از مطالعات انجام شده ۸۸ نفری که از عفونت مجاری ادرار رنج می بردند به مدت ۲ هفته از این قارچ استفاده کردند.

محققان دریافتند که قارچ گانودرما می تواند بهتر از مواد دارونما در بهبود و تسکین عفونت مجاری ادرار نقش داشته باشد.  این قارچ مانع از عملکرد ۵-آلفا ردوکتاز می شود. این گزینه آنزیمی است که تستوسترون را به دی هیدرو تستوسترون تبدیل می کند.  این ۵- الفا ردوکتازها می توانند باعث تورم پروستات شوند و مشکلاتی را برای فرد ایجاد نمایند. قارچ گانودرما می تواند جریان ادرار در مردانی که نشانه های مشکلات ادراری دارند را بهبود ببخشد.

بهبود خواب از خواص قارچ گانودرما است

متخصصان طب سنتی چینی بر این باورند که قارچ گانودرما برای بهبود خواب می تواند مفید باشد.مصرف منظم این قارچ  می تواند خواب را بهتر نماید.

 

سلامت ذهنی با گانودرما

در ژاپن، قارچ گانودرمای خشک شده برای درمان مشکلات و اختلالات روانی ایجاد شده توسط استرس محیطی توصیه می شود. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد مصرف منظم این قارچ می تواند به بیمارانی که از آلزایمر رنج می برند کمک کند. قارچ گانودرما اثر آرام بخشی دارد .
 

خواص ضد پیری قارچ گانودرما

پلی ساکاریدهای موجود در قارچ گانودرما می تواند سنتز DNA را ترویج کند و تقسیم سلولی را بهبود ببخشد. همین امر موجب می شود ظهور نشانه های پیری در بدن به تعویق بیفتد.  همچنین مصرف این قارچ با افزایش طول عمر افراد مرتبط است. این گیاه شگفت انگیز به مدیریت برخی از شرایط تهدید کننده زندگی و بیماری های خودایمنی همچون سرطان  و بیماری ‌های تخریب‌گر اعصاب کمک می کند.

 

خاصیت آنتی اکسیدانی قارچ گانودرما

قارچ گانودرما یکی از منابع قدرتمند آنتی اکسیدان ها محسوب می شود. این قارچ دربرگیرنده سطح بالایی از انتی اکسیدان هاست. پپتید گانودرما لوسیدوم قوی ترین آنتی اکسیدانی است که در این گیاه یافت می شود سایر انتی اکسیدان ها شامل پلی ساکاریدها، کمپلکس پپتید پلی ساکاریدی و ترکیبات فنولی است.

 

مهم ترین خاصیت قارچ گانودرما تقویت سیستم ایمنی است

قارچ گانودرما برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. قارچ ریشی نه تنها سیستم ایمنی را تقویت می کند بلکه می تواند آن را تنظیم نماید. این قارچ تعادل متابولیک را  تنظیم می کند و  می تواند سنتر اسید نوکلئیک در بدن را ترویج نماید. پلی ساکاریدهای موجود در بدن می تواند با ترویج ازادسازی پروتئین از گلبول های سفید خون سطح interferon را رد بدن افزایش دهد. این گلبول های سفید از انتشار و پیشرفت بیماری پیشگیری می کنند. مطالعات انجام شده نشان می دهد بیمارانی که قارچ گانودرما را مصرف می کنند عوارض جانبی کمتری از شیمی درمانی و تابش درمانی را تجربه می نمایند. همچنین فرآیند بعد از جراحی و ریکاوری نیز در این افراد بهتر بوده است.

 

گانودرما و خاصیت ضد استرس

قارچ گانودرما از زمان های قدیم برای افرادی که از استرس و اضطراب رنج می بردند تجویز می شد. این ماده می تواند به طور قابل توجهی مشکلات عاطفی در طول استرس ها و افسردگی های مزمن را کمتر می کند. راهبان چینی از این قارچ برای آرام کردن ذهن و روان خود استفاده می کردند.

 

خواص قارچ گانودرما برای خستگی و افسردگی

اما آثار مصرف قارچ گانودرما تنها برای تقویت ایمنی بدن و هم چنین درمان بیماری سرطان نیست. نتایج تحقیقات بر روی ۱۳۲ نفر از افراد که دارای ضعف اعصاب و خستگی شدید بوده اند نشان می دهد که مصرف ۸ هفته ای از این ماده گیاهی توانسته تا حد بسیار زیادی بر روی سلامتی و تندرستی آن ها مفید بوده و دیگر این افراد دچار ضعف و حالت ناراحتی شدید نیستند و یا این آثار در بدن آن ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

سلامت پوست با قارچ گانودرما

اعمال موضعی قارچ گانودرما می تواند برای درمان زخم های پوستی، اگزما، پسوریازیس، نیش حشرات، خراش ها و سایر مشکلات پوستی مفید باشد.

 

کاهش التهاب از دیگر خواص قارچ گانودرما:

عصاره قارچ گانودرما در کاهش دردهای بعد از هرپس بسیار موثر است. این دردها بعد از درمان ضایعات هرپس رخ می دهند. ترکیب قارچ گانودرما با چندین گیاه سنتی چینی می تواند نشانه های آرتریت روماتوئید را هم کمتر نماید.  اینکار به کاهش تورم مرتبط با آرتریت روماتوئید کمک می کند. قارچ گانودرما در درمان سفتی گردن و بازوها هم موثر است.

بیشتر درمان های گیاهی در درمان شرایط التهابی همچون سرطان، دیابت و چاقی موفق بوده اند زیرا ترکیبات ضد التهابی در آن ها دیده می شود. محققان دریافتند عصاره قارچ گانودرما می تواند خاصیت ضد التهابی در برابر سلول های سرطانی داشته باشد. اثرات مثبت این قارچ در برابر التهاب و سرطان به خاطر تری ترپنوئیدها و پلی ساکاریدهایی است که در آن یافت می شود. پلی ساکاریدها اثرات بیشتری بر روی پاسخ های التهابی دارند.

 

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات:

مردانی که با هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات دست و پنجه نرم می کنند نشانه هایی همچون نیاز به دفع مکرر ادرار، ادرار شبانه، کاهش جریان ادراری و خالی شدن ناقص مثانه را تجربه می نمایند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد قارچ گانودرما می تواند مزایای قابل توجهی برای این افراد داشته باشد. بیشتر گزینه های درمانی برای هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات در برگیرنده مهارکننده ۵ آلفا ردوکتاز است که می تواند سرعت پیشرفت بیماری و  اسیب به پروستات را کندتر کند. بیشتر مطالعات انجام شده بر روی استفاده از قارچ گانودرما در این شرایط بر روی حیوانات است و باید تحقیقات بیشتری برای تایید نتایج انجام شود.

 

برخی از مطالعات دیگر بر روی خواص قارچ گانودرما

نتایج تحقیقات نشان داده که استفاده از این ماده گیاهی توانسته که سرطان پستان و پروستات را کاهش دهد. در نتیجه تحقیقاتی که بر روی ۴۰۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه انجام گرفته مشخص شده که استفاده از این ماده گیاهی تا حدود ۵۹ درصد توانسته در بهبود بیماری سرطان سینه موثر باشد. نتایج تحقیقات نشان داده که استفاده از قارچ گانودرما باعث می شود که بسیاری از سلول های سرطانی از بین روند و این نتایج تحقیقات یکی از مهم ترین خواص قارچ گانودرما را نشان می دهد.

هر چند گفته می شود که استفاده از قارچ گانودرما می تواند بر روی هورمون تستوسترون موثر باشد اما در واقع چنین چیزی در حال حاضر اثبات نشده و با انجام آزمایشات مختلف در زمینه درمان سرطان پروستات نتایج مختلفی مشاهده شده است. به همین دلیل از این مورد نمی توان به عنوان یکی از خواص قارچ گانودرما اشاره کرد.

هم چنین استفاده از قارچ گانودرما باعث می شود که تا حد زیادی اندازه تومورهای سرطانی در روده بزرگ کاهش پیدا کند. این مساله با استفاده از افزایش عملکرد گلبول سفید صورت می پذیرد و این گلبول نقش بسیار زیادی در مبارز با سلول های سرطانی در بدن دارد به همین دلیل لازم است که به همراه درمان های رایج در قبال بیماری سرطان، مصرف قارچ گانودرما را هم شروع کنیم و معتقدیم نباید مصرف گیاه گانودرما را جایگزین درمان های رایج برای سرطان کنیم و این دو کار باید هم زمان با هم باشند تا تاثیرات معجزه آسای مربوط به آن را مشاهده کنیم.

خواص قارچ گانودرما در ارتباط با درمان سرطان روده بزرگ در طول یک سال مشاهده می شود و لازم است که طی این مدت مصرف این ماده گیاهی قطع نشود.

 

دوز مصرفی قارچ گانودرما:

قارچ گانودرما خالص را به صورت خشک شده باید روزانه بین ۱ الی ۳ گرم مصرف نمود که بهترین مقدار ۲ گرم در روز می باشد. البته این مقدار با توجه به شرایط بدنی افراد می تواند متفاوت باشد. برای اطلاع درست از شیوه مصرف مقاله نحوه مصرف قارچ گانودرما را مطالعه نمایید.

در قدیم از قارچ ریشی برای موارد مختلفی استفاده می شد. آن ها قارچ را می جوشاندند یا عصاره آن را به کار می بردند. ریشه ها جوشانده شده و سپس صاف می شد.  عصاره گانودرما همان چیزی است که در شکل مکملی آن یافت می شود. دوز مناسب و امن برای این عصاره وجود ندارد اما یکی از مطالعات سال ۲۰۱۵ نشان می دهد برخی ها ۱٫۴ الی ۳ گرم از گانودرما را در روز مصرف می کنند. اگر به دنبال یافتن دوز مناسب هستید باید با پزشک مشورت کنید.دانشگاه میشیگان پیشنهاد می کند هر روز ۱ الی ۱٫۵ گرم از پودر گانودرما مصرف شود یا یک میلی لیتر به عنوان tincture در روز مصرف گردد. این قارچ به شکل قهوه هم موجود است  که اغلب ترکیبی از قهوه و پودر قارچ است. مطالعات اخیر و مطالعات بعدی امیدوارند بتوانند مزایای احتمالی قارچ گانودرما را کشف کنند و اثر آن بر روی انسان ها را بیابند. به عنوان مثال این مطالعات در حال بررسی اضافه کردن این قارچ به ماست هستند و می خواهند بدانند این موضوع چه اثری بر روی خواص آن دارد.

به خاطر داشته باشید که مکمل ها توسط FDA قانونگذاری نمی شوند. پس به هنگام انتخاب مکمل هوشیار باشید و همیشه از یک پزشک کمک بگیرید.

 

عوارض مصرف قارچ گانودرما چیست؟

اما بدون شک مصرف این ماده گیاهی مانند سایر موادی که دارای خاصیت های فراوانی است ممکن است عوارضی را نیز به همراه داشته باشد. در این جا سعی می کنیم تنها به خواص قارچ گانودرما نپردازیم و عوارض مصرف آن را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

اگر قارچ گانودرما را به مدت بیش از ۶ ماه به صورت مداوم مصرف می کنید ممکن است این مصرف همیشگی عوارض همچون خشکی دهان و واکنش های آلرژیکی برای شما به همراه داشته باشد. هم چنین برای برخی از افراد ممکن است مصرف این ماده عوارض زیر را به همراه آورد:

    • خارش پوست به خصوص در میان کسانی که قبلا به این حساسیت دچار شده اند و سابقه خارش پوست را دارند.
    • سردرد یکی دیگر از عوارض مصرف مربوط به این ماده گیاهی به حساب می آید به همین دلیل قبل از مصرف آن بهتر است با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید.
    • سرگیجه مکرر نیز یکی دیگر از نکات مربوط به عوارض مصرف این ماده گیاهی به حساب می آید.
    •  

با اینکه این قارچ مزایای زیادی برای بدن دارد اما قبل از مصرف آن با یک پزشک متخصص مشورت کنید. بیشتر عوارض جانبی بعد از استفاده طولانی مدت بروز می کنند. برخی از عوارض جانبی گانودرما در فهرست زیر اورده شده است.

  • اسهال
  • حالت تهوع
  • بی خوابی
  • یبوست
  • خشکی دهان
  • راش یا خارش
  • خونریزی از بینی

 

اقدامات احتیاطی:

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم استفاده از این قارچ نمی تواند برای هر فرد و هر شرایطی مناسب باشد. اگر می خواهید آن را وارد رژیم غذایی خود کنید و یک یا چند مورد از معیارهای زیر را دارید در ابتدا با پزشک خود مشورت کنید:

  • شیمی درمانی می کنید یا از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بهره می برید
  • داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین یا اسپرین را مصرف می نمایید
  • باردار هستید یا به کودک خود شیر می دهید
  • سمیت کبد در دو مطالعه به همراه کاربرد حالت پودری این قارچ گزارش شده است. پس با احتیاط مصرف کنید.

 

شما چه فکر می کنید؟

قبلا در مورد قارچ گانودرما چیزی شنیده بودید؟ در مورد قارچ ریشی چطور؟ می دانستید این دو یک قارچ هستند؟ تا به حال از این قارچ استفاده کرده اند؟ چای یا قهوه آن را نوشیده اید؟ مزایای احتمالی و عوارض جانبی قارچ گانودرما را می شناختید؟

مینوفر
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *